Dziś mamy 29 marca 2024, piątek, imieniny obchodzą:
07 grudnia 2021

Większość Polaków nie może pozwolić sobie na beztroskie gwiazdkowe zakupy

fot. pixabay.com

fot. pixabay.com

W tym roku ostrożnie podchodzimy do# planowania świątecznych wydatków. Aż połowa respondentów Barometru Providenta, od lat przeprowadzanego na przełomie października i listopada, nie potrafi jeszcze oszacować, ile może kosztować tegoroczna Gwiazdka.

Badani, którzy poczynili już plany dotyczące świątecznych wydatków, zamierzają na ten cel przeznaczyć przeciętnie 952,40 zł. To kwota o ponad 200 zł wyższa niż w ubiegłym roku, jednak wciąż jesteśmy dużo bardziej oszczędni niż przed pandemią. Dwa lata temu liczyliśmy się z wydatkami rzędu 1700 zł. Podobnie jak podczas poprzednich edycji Barometru, kobiety okazały się bardziej oszczędne niż panowie. Respondentki średnio deklarowały kwotę 902,56 zł, natomiast mężczyźni przeciętnie zamierzają wydać 1 004,52 zł.

Świąteczny koszyk z umiarem

W tym roku większość Polaków nie może pozwolić sobie na beztroskie gwiazdkowe zakupy. Niemal co piąty badany zadeklarował, że nie będzie go stać na zakup wszystkich tradycyjnych produktów świątecznych. Blisko 45 proc. respondentów, choć planuje na tegoroczne święta kupić wszystkie niezbędne rzeczy, to wybierając produkty zdecyduje się na te najtańsze. 27,7 proc. ankietowanych nie będzie ograniczało się do tańszych marek, a niemal 10 proc. w ogóle nie musi liczyć się z kosztami. Kobiety nieco częściej przyznawały, że nie będzie ich stać na zakup wszystkich podstawowych, tradycyjnych produktów związanych ze świętami.

- Wyniki badania pokazały, że największy problem ze sfinansowaniem zakupów na Boże Narodzenie mogą mieć seniorzy. Aż 23 proc. respondentów 55+, deklaruje, że będzie musiało zrezygnować z niektórych tradycyjnych świątecznych wydatków – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Jednocześnie to właśnie najstarsi respondenci najostrożniej podchodzą do planowania świątecznego budżetu i niechętnie naruszają swoje oszczędności – dodaje Karolina Łuczak.

Niemal ¾ ankietowanych planuje sfinansować Gwiazdkę z bieżących dochodów, takich jak pensja, emerytura czy alimenty. Co czwarty badany zamierza wspomagać się oszczędnościami. Swoją poduszkę finansową naruszyć zamierzają przede wszystkim młodzi – wśród osób w wieku 18-24 lata zadeklarowała tak niemal połowa.

Prezenty wolimy wybrać sami

Co piąty respondent jest przekonany, że w tym roku znajdzie upominek pod choinką, natomiast 37,3 proc. raczej się tego spodziewa. Najmocniej na prezenty czekają najmłodsi badani – 30 proc. z nich jest pewna co do odwiedzin Świętego Mikołaja.

- Według naszego Barometru prezenty wolimy kupować sobie sami. Pieniądze lub bon na zakupy to najczęściej wskazywany prezent jakiego oczekują badani Polacy bez względu na wiek, płeć czy wielkość zamieszkiwanej miejscowości. Ta odpowiedź wygrywa drugi raz z rzędu, choć przed pandemią woleliśmy bardziej osobiste prezenty – podkreśla Karolina Łuczak. – Bardziej praktyczne okazały się respondentki – odsetek kobiet, które chciały otrzymać w prezencie pieniądze lub bony, jest wyższy o 3,5 pp od odsetka deklarujących tak mężczyzn – dodaje.

Poza pieniędzmi, pod choinką najchętniej znaleźlibyśmy kosmetyki i perfumy (12,3 proc.), książki (10,3 proc.), elektronikę (10,2 proc.), ubrania (9,7 proc.) oraz biżuterię (8,2 proc.). Warto jednocześnie zaznaczyć, że 18 proc. badanych trudno był określić jaki prezent do 200 zł chcieliby dostać.

38 proc. badanych uważa, że wystarczy jeśli rozpoczną poszukiwania odpowiednich upominków kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. 17,3 proc. kompletuje prezenty przez cały rok. Niewiele mniejszy odsetek korzysta z grudniowym wyprzedaży lub zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Kobiety częściej niż mężczyźni szukają okazji do kupowania prezentów w ciągu całego roku oraz wcześniej zaczynają kupowanie prezentów. Z kolei mężczyźni znacznie częściej przyznają, że zostawiają zakup prezentów świątecznych na ostatnią chwilę.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku techniką CAWI na próbie N=1078 dorosłych Polaków, w październiku 2020 roku.

Materiał: InfoWire.pl

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!